close
Dé recensiesite over jeugdliteratuur
4+

Als de letters een vorm hebben, onthoud je ze beter

Daan Remmerts de Vries V = de vos Prentenboek
Hoogland & Van Klaveren
Waardering: 7.5

oen Daan Remmerts de Vries ontdekt dat zijn dochtertje van 5 het moeilijk vond om de letters van het alfabet te onthouden, maakte hij een visueel alfabet voor haar. De letters waren voor haar te abstract (net als cijfers trouwens), de vormen zeiden haar niks. In het alfabet van Remmerts de Vries hebben de letters de vorm van een voorwerp, handeling of persoon die wel herkenbaar zijn voor kleuters. Binnen een week was het probleem opgelost, ze tekende alle letters na en kon ze onthouden.

Daan Remmerts de Vries heeft van deze methode het prentenboekje V = de vos gemaakt dat heel praktisch en handig is en een aanzet voor dat lastige begin. Ouders en kinderen kunnen dit boekje volgen maar natuurlijk ook hun eigen versies gaan maken. De v is dus van vos waarbij de koppies in een punt naar beneden lopen. Andere dieren zijn de r van reiger en de k van kat maar ook voorwerpen (l van lamp en c van cent) en personen (i van indiaan, p van papa, q van quibus) vertolken de letters. Als bonustrack een aantal dubbele letters (au van auw, uu van uur en ei van ei) die iets minder logisch aanvoelen.

De letter op de rechterpagina met een versje en een grappige prent op de rechterpagina maken dat het niet alleen educatief en handig is maar een heus prentenboekje, ook leuk voor iedereen die al wel vertrouwd is met de letters. De versjes zijn lekker eigenzinnig, bijvoorbeeld over de Yak, die nog nooit naar de kapper is geweest: Yakkie, bah! koop een schaar. En soms volstrekt absurd bij de q van quibus die kwam kwekken met de kwallen en dachten: ‘als quibus nou wéér gaat kwekken, dan vluchten we gauw naar de zee’. Op de prent angstig kijkende kwalletjes met een handtasje. Maar ook toegankelijke rijpjes zoals bij de d van dik, die letter vreet zich te pletter en wordt steeds maar vetter, maar ja: een leeg bord dat is gewoon netter.

Tags : PrentenboektaalWeten en leren