12+

Als filmscenario overtuigender dan als boek

Do van Ranst De engel Yannick Jeugdboek
Davidsfonds
Waardering: 7.5

De dag dat Alex zwemkampioen Yannick Agnel ontmoet, is de mooiste van zijn leven. Eindelijk iemand die het in hem ziet zitten en gelooft in zijn kwaliteiten en doorzettingsvermogen. Zijn moeder vertrouwt zijn verhaal natuurlijk weer niet. Waarom zou iemand met olympische medailles haar zoon begeleiden? Dan gaat Alex maar naar zijn vader, al is het daar nauwelijks beter. Zijn ouweheer teert weg in een caravan, wil alleen maar aandacht en verzint verhalen om die te krijgen. Nu heeft hij weer bedacht dat hij binnenkort doodgaat en Alex wordt daar cynisch en moe van.

Do van Ranst zet heel sferisch een gezin in verval neer. Een moeder die verslaafd is aan sitcoms en de jointjes die haar vriend regelt. Een vader die na zijn glansrijke carriere als soapacteur niet meer serieus aan de bak komt en zich volvreet. Je ziet die mensen voor je als was het een film. Het levert schrijnende en rauwe taferelen op waarbij het invoelbaar is dat Alex wil vluchten. Tegen het eind van de roman wordt duidelijk hoe ver hij is gegaan in dat vluchtgedrag en ontvouwt zich de waarheid. Veel van de dingen blijken vooral te zijn zoals Alex graag zou willen. Volgens zijn moeder zit er een verschil tussen iets wat niet waar is en iets wat gelogen is. Wat is echt, dat is het centrale thema. Dat spook onder je bed bestaat omdat jij dat denkt.

Van Ranst heeft een prachtige stijl: scherpe dialogen, rake beschrijvingen en een wirwar van gedachtesprongen en rare observaties. Het boek leest als een filmscenario, de beelden worden er voor niets bijgeleverd. Van Ranst verstaat bovendien de kunst om van de hak op de tak te springen en toch een lijn vast te houden. Het schiet alle kanten uit maar blijft binnen de kaders.

Minder goed gelukt is de balans tussen fantasie en werkelijkheid,daarvoor is de omslag te groot. Van Ranst neemt de lezer onvoldoende mee in de beweegredenen van Alex waardoor de ontknoping niet echt binnenkomt. Hij wil niet zo worden als zijn ouders, hij zal zijn zwaarlijvige vader eens laten zien hoe het ook kan. En hij verzet zich tegen de werkelijkheid van zijn eigen leven. Hij is geen loser maar een kampioen. Dat bedenk ik allemaal want het wordt niet echt invoelbaar gemaakt. De prachtige voorstelling van zaken door Alex is een ballon en wordt vrij plotseling doorgeprikt en loopt net zo hard leeg.

De engel Yannick is een filmische en vervreemdende roman. Mooi geschreven en als scenario geslaagd, in een film zijn sommige overgangen minder storend. Maar als boek had er meer in gezeten.

De engel Yannick

Do van Ranst