12+

Broeierige roman met losse eindjes

Sanne Parlevliet Pitstop Jeugdboek
Hoogland & Van Klaveren
Waardering: 8.0

De beginzin is als een klap in het gezicht. ‘Mama begint te stinken’. Niet zo gek, want ze komt al weken niet uit bed, sinds de vader van Arnold het huis heeft verlaten. Ze eet niet, ze drinkt nauwelijks en Arnold krijgt haar ook niet aan de praat. ‘Mijn vader ging weg en mijn moeder ging in bed liggen. Zo simpel is het. Hij trok de deur achter zicht dicht, zij de deken over zich heen’.  Het lijkt er op dat zij hem met haar labiele gedrag heeft weggejaagd en nu met een mengeling van slachtofferschap en  zelfverwijt onder de dekens kruipt. Ondertussen moet Arnold het zelf maar zien te rooien zonder ouders die voor hem zorgen.

Op school heeft hij geen aansluiting, hij is bang voor de andere kinderen, wordt gepest en vlucht in de pauzes naar het toilet. Arnold wacht krampachtig en obsessief op een brief van zijn vader maar postbode Sjon heeft die steeds niet bij zich. Sjon komt wel iedere dag even bij Arnold koffie drinken, zijn pitstop op de route. Het dagelijkse bezoek lijkt op een soort vriendschap uit te lopen maar Arnold voelt zich er steeds ongemakkelijker bij en wordt wantrouwig. Ondertussen lijkt hij er op school in te slagen toch contact met anderen te leggen.

Pitstop is een psychologische roman waarbij de lezer meer dan 150 pagina’s in de hoofd van de jongen bivakkeert. Dat maakt de aarzeling, het vertrouwen en wantrouwen, de teleurstellingen en de hoop, beklemmend en intens. Pitstop is een broeierig boek vol verwachting waarbij de losse eindjes zowel als kracht als zwakte opgevat kunnen worden. Het wordt niet volledig duidelijk hoe de intermenselijke relaties liggen maar tussen de regels door wordt er van alles gesuggereerd.

Het boek heeft opvallend veel parallellen met het eerder dit jaar verschenen Joe & ik van Mireille Geus. Een jongen waarvan de ouders het laten afweten en die maar moeilijk aansluit vindt in de wereld. Het boek van Parlevliet is krachtiger door de consequente stijl en sterke spanningsboog. Het valt trouwens op dat vrouwelijke auteurs niet zelden een jongen als hoofdpersoon kiezen. Pitstop is het vierde jeugdboek van Sanne Parlevliet, die onder andere Juttersjong schreef, en ze heeft als auteur met deze roman een flinke stap gezet.

Pitstop

Sanne Parlevliet

Hoogland & Van Klaveren