15+

De dochter van Willem van Oranje is te saai voor een roman

Agave Kruijssen Opstand Jeugdboek
Lannoo
Waardering: 6.0

Over de opstand onder Willem van Oranje zijn bibliotheken vol geschreven maar daarbij was er weinig oog voor zijn persoonlijke leven, constateerde Agave Kruijsse. Zij nam zijn oudste dochter Mayke (officieel Maria) als hoofdpersoon voor opnieuw een dikke historische roman. Een interessante invalshoek, omdat het leven van vrouwen in de zestiende eeuw weinig voorstelde. Zij werden geacht zich naar hun man te schikken en zich vooral met het krijgen van kinderen bezig te houden. Dat laat de stamboom achterin goed zien: Willem van Oranje had meer dan tien broers en zussen en was zelf vader van 15 kinderen (van 5 vrouwen). Mayke is daar nog te jong voor al trouwden vrouwen in die tijd jong en werden ze al snel moeder.

Het lijkt ook Maykes lot, om uitgehuwelijkt te worden binnen een ander hof en haar tijd te besteden aan (op)voeden en voor haar echtgenoot zorgen. Liefde speelt niet echt een rol maar bij Mayke loopt het net even anders. Ze wordt verliefd op de zoon van een niet heel belangrijke Duitse graaf maar het ligt niet voor de hand dat ze met hem gaat trouwen. Door de Opstand tegen de Spaanse overheersing en toestanden met haar stiefmoeder Anna van Saksen, komt ze in een andere positie dan gebruikelijk. Willem van Oranje scheidt van Anna van Sasken, die krankzinnig wordt verklaard, en trouwt snel daarna met Charlotte de Bourbon, met wie hij ook weer zes kinderen krijgt. Het bepaalt zijn band met Mayke, ook omdat de oudste zoon Filips-Willem node wordt gemist nadat hij door de Spanjaarden is ingelijfd.

Mayke kent meer vrijheid en verantwoordelijkheid dan gebruikelijk voor een meisje in die tijd en dat is mooi materiaal voor een historische jeugdroman. Agave Kruijssen slaagt er helaas op geen enkele manier in om de koningsdochter tot leven te wekken en de bijzonderheid van haar leven te verbeelden. Vanaf het begin is duidelijk dat ze verliefd is op Filip, en dat de liefde wordt beantwoord. Vervolgens duurt het vierhonderd bladzijden lang voordat ze elkaar het ja-woord geven. Logisch, want ze zijn nog te jong en er moeten allerlei politieke kwesties worden opgelost en veldslagen geleverd. Kruijssen beschrijft vooral het saaie leven van Mayke aan het hof, nadat de familie is gevlucht.  Ze bekommert zich om haar stiefbroertjes- en zusjes, heeft last van haar stiefmoeder en maakt zich zorgen om haar broer. Verder wacht ze vooral op haar droomprins. Die heeft ondertussen een wat spannender leven, dat de lezer meemaakt in de hoofdstukken die vanuit zijn perspectief worden geschreven. Dat bestaat uit een chronologische opsomming van de strijd tegen Alva. Het is vrijwel ondoenlijk om niet verstrikt te raken in de onnoemelijke lijst van namen en gebeurtenissen die passeert.

Mayke houdt vol, laat zich niet uithuwelijken en trouwt uiteindelijk met Filip maar de laatste hoofdstukken, waar het misschien wat interessanter had kunnen worden, zijn in een onbegrijpelijk tempo afgeraffeld. Mayke is als historisch personage domweg niet boeiend genoeg voor een historische roman. Ze veschilt dan van de andere vrouwen uit haar tijd, ze is bovenal ook volgzaam en lijdend en ondergeschikt aan de man.

In In het fraaie De keerzijde van de keizer wist Kruijssen zo goed de balans te vinden tussen historische informatie en een romantisch, spannend verhaal. Opstand is allesbehalve spannend en alleen als geschiedenisboek nog een heel klein beetje interessant.

Opstand

Agave Kruijssen

Lannoo