1+

Kunst op de vierkant millimeter

Tja, wat moet je over dit boek zeggen? Dat het een wonder is dat al dit knip-en stanswerk op de vierkante millimeter minder dan dertig euro kost? Dat het met de grote K van Kunst en Knap is? Dat ik me afvraag wat kinderen hiervan vinden? En dat ze er heel voorzichtig mee moeten zijn want een ongeluk zit in een klein hoekje. Voor je het weet mist één van de personages een hoofdje of heb je het traliewerk van het hek vernield.

Het kleine theater van Rébecca is een vrijwel tekstloos boek van de gevierde prentenboekenmaker Rebécca Dautremer van wie ook in Nederland een aantal boeken is uitgegeven. Het zijn voornamelijk bewerkte sprookjes zoals Het geheime daboek van Klein Duimpje en Alice in Wonderland maar ook het opvallende Elvis. Dautremer laat in dit magnus opus alle personages uit haar boeken opdraven in een eigen theatertje. Het doek gaat open en we zien Guiche uit Cyrano en op de achtergrond tientallen andere personages. Bij het bladeren valt de één weg en gaat een ander nog bladzijden lang mee. Een rijk tableau dat soms ook buiten de afmetingen van het theatertje valt. Het is geen doorlopend verhaal maar een verzameling opvallende en sprookjesachtige figuren. Achterin staat omschreven wie het zijn en uit welk boek ze komen. Maar dat is vooral voor de fijnproevers en de kenners voor het werk van Dautremer. Dat is ook meteen een bezwaar: er ontbreekt een coherent verhaal en de verzameling figuurtjes krijgt daardoor een grote vrijblijvendheid. Het is jammer dat Dautremer er niet in slaagt het boek op die manier meerwaarde te geven. Daarmee is het vooral een imposant koffietafelboek: prachtig gemaakt en gedurfd maar het sterft ook enigszins in de eigen schoonheid.

Het kleine theater van Rebécca is bovendien een voortreffelijk wapen tegenover mensen die beweren dat het papieren boek verdwijnt ter faveure van het e-book. Onmogelijk vol te houden als je dit ziet.

Het kleine theater van Rébecca

Rébecca Dautremer