close
Dé recensiesite over jeugdliteratuur
15+

Waarom willen meisjes zo weinig

Tjibbe Veldkamp De Lovebus Jeugdboek
Querido
Waardering: 8,5

Zoals in een klassieke thriller gebruikelijk wordt de eindsituatie in het begin weggegeven. Op een zaterdagavond in 1976 in Medum worden er twee mensen vermoord en vallen er veel gewonden. ‘Dit is het verhaal van die avond’, schrijft Veldkamp (van Agent en Boef en Tiffany Dop) met de spannende toevoeging: ‘Al dat geweld draaide om seks’. En om de Lovebus, die per half uur gehuurd kan worden door stellen die verder willen gaan dan een beetje zoenen. Een begrip bij jongeren uit Medum en omgeving, vooral voor de bezoekers van Bar-dancing Boerema, het episch centrum van dit verhaal.

Daar vindt in het weekend de rituele paringsdans plaats, tussen jongens die maar al te graag willen en meisjes die lonken maar tegelijkertijd moelijk doen over seks (‘Waarom wilden meisjes zo weinig?’). Zodoende heeft niemand die Lovebus nog van binnen gezien en voor Tammo is het een buitenkansje als nieuweling Cathelijn hem al bij het eerste contact een bezoekje aan de bus voorstelt. Ze gaan op de brommer naar de bus die in het bos staat geparkeerd. Het loopt uit op een teleurstelling, wat Tammo slecht kan verkroppen en zijn plan B leidt tot een drama waarin meerdere jongeren en dorpsbewoners een rol spelen, vanuit verschillende persoonljke motieven waarin liefde en lust de leidende factoren zijn.

Veldkamp schreef een gewaagde en bronstige plattelandsthriller waar de geilheid en het verlangen (en de alcohol) van afdruipen. Adolescenten die om elkaar heen cirkelen en de grenzen van seksualliteit aftasten, bang om over te blijven, mis te grijpen of te ver te gaan. Soms vanuit verliefdheid maar vooral vanuit pure lust (‘Ze hoefde niet mooi te zijn. Ze hoefde niet lief te zijn. Ze hoefde alleen permizzie te geven’) maar ook wraak en agressie spelen geen onbelangrijke rol. Veldkamp voert veel karakters op die door de compactheid van de roman niet allemaal genoeg ruimte krijgen (de seksverslaafde moeder van Cathelijn en buseigenaar Bob hadden meer relïef mogen krijgen).

De beperkte omvang komt de spanningsboog wel ten goede en vooral de ingenieuze structuur van De Lovebus onderscheidt dit boek van andere jeugdthrillers. Veldkamp werkt met verschil van perspectief maar bovenal met tijdssprongen, zowel voor- als achteruit. Alles speelt zich af in korte tijd maar doordat het wisselend vrijdagavond en zaterdagavond is, krijgt de lezer de ontwikkelingen en intriges fragmentarisch opgediend waardoor de precieze toedracht tot het laatst in nevelen blijft gehuld. Een zinderend een zinnelijk jeugdboek.

Tags : doodFamiliejeugdboekLiefde en vriendschapmoederOorlog en misdaadseksSpanning en avontuurYoung Adult