4+

Wat dans je heerlijk, honingtaart

Zoals ik dans is geen gezicht, weet de egel, en ook nog die stekels, dus schrijft hij de eekhoorn een brief. ‘Vind je het goed als jij thuis danst en ik ook?’. Er ontspint zich een ontroerende en intieme dans op afstand waar beide dieren heel gelukkig van worden. Ze schrijven elkaar dat ze niet eerder zo heerlijk dansten. Ondanks beperkingen en schroom zijn er toch stapjes te maken.

Het verhaaltje is het hoogtepunt uit de bundel Wat dansen we heerlijk waarin de grootmeesters Annemarie van Haeringen en Toon Tellegen samenwerken. Tellegen bedacht vijf kleine dierenverhaaltjes die over dansen gaan. Het nijlpaard en de neushoorn gaan samen aan de zwier en de beer vraagt de honingtaart ten dans. Het zijn allemaal geen enorme danstalenten maar ze durven en ze hebben er heel veel lol in.

Het schrijvertje en de eekhoorn is het minst sterke uit de bundel.  Auteur en illustrator lijken elkaar niet helemaal te begrijpen. Tellegen bedoelt de kever waar Van Haeringen een schaatsenrijdertje uitbeeldt, wat toch echt een ander insekt is. A-typisch is het verhaal over de dansende bomen waarin Van Haeringen een andere stijl en techniek toepast, wat een heel ander beeld oplevert.

De illustraties van Van Haeringen zijn relatief sober. Ze beperkt zich grotendeels tot choreografieen; dieren in steeds een andere pose, in verhouding tot elkaar of, zoals in het geval van de beer, tot de taart. Niet logisch is dat we op de laatste prent ineens het huis zien waar de geur van de honingtaart door de kieren verdwijnt.

Misschien zijn de verwachtingen iets te hoog bij een samenwerking van twee van zulke giganten. Tellegen en van Haeringen stellen zeker niet teleur maar het is geen topboek. Gewoon een goed boek.

Wat dansen we heerlijk

Toon Tellegen