close
Dé recensiesite over jeugdliteratuur
12+

Campagnemateriaal voor de SP

Josh houdt onder de naam Larry een weblog bij waarin hij vooral ingaat op ons consumptiegedrag. Hij schrijft over ‘bezittingen die ons belemmeren en die ons alleen maar proberen af te leiden van wie we zijn’. Larry’s boodschap is dat we gemanipuleerd worden door reclamebureaus en ons gek laten maken door merken en beroemdheden.

Niemand weet dat Josh hier achter zit en in feite Larry is. Als het uit de hand begint te lopen en Bono de site omarmt en een ‘Larryfestatie’ organiseert, is er geen weg meer terug. Josh jat plannen van zijn stiefvader die, oh ironie, voor een groot reclamebureau werkt,  waardoor het lijkt alsof hij perfect op de hoogte is van het consumentengedrag. Waarom Larry zo begeesterd is en zoveel navolging krijgt, wordt niet duidelijk. De preekjes lijken direct uit het campagnemateriaal van de SP te komen, veel dooddoeners en inkoppertjes.

Maar om die inhoudelijk boodschap draait het niet in dit boek. Het consumentisme is een handig kapstokje om te laten zien dat veel mensen met open ogen in de val trappen.Josh wordt ontmaskerd als Larry en dan gebeurt er precies waar de blogger tegen ageerde Hij wordt een beroemdheid en krijgt te maken met media-aandacht en merchandising. Hij zet zich juist af tegen kuddegedrag en hamert op de invidualiteit en authenticiteit maar ook zijn fans maken zich aan dat gedrag schuldig.

Het had heel goed kunnen uitpakken maar helaas is The gospel according to Larry een mislukte roman. Tashjian werkt haar aardige idee niet consequent uit waardoor het verhaal niet beklijft en irritatie oproept. Hip schrijven over moderne dingetjes is nog geen basis voor een goed boek, zeker niet als je zoveel pretendeert. Bijna lachwekkend is de manier waarop de schrijfster zich aan begin en eind zelf in het verhaal wurmt. Blijkbaar om de onontkoombaarheid van dit verhaal aan te tonen maar daar slaagt ze geenszins in.

Door de fraaie en vrolijjke cover en de originele insteek, lijkt dit boek even de betere in de reeks Made in the USA van Lemniscaat te worden maar het mag niet zo zijn. Het blijft de vraag waarom een uitgever dit soort middelmatige boeken laat vertalen voor de Nederlandse markt.

 

Titel Boek:

The Gospel According to Larry

Auteur:

Janet Tashjian

Vertaler:

Annelies Verhulst

Kaft:
Tags : geldjeugdboekLiefde en vriendschapsocialmedia