15+

Op de schaakclub was ze iemand

Emke Rientsma Het spel Jeugdboek
Lemniscaat
Waardering: 6.5

Na  Blues in F werd het even stil rond Emke Rientsma. Haar debuut was een gevalletje: in de gaten houden, zou veelbelovend kunnen zijn. Een interessant boek maar duidelijk  van een schrijfster in ontwikkeling. Zes jaar later ligt er bij een andere uitgever Het spel. Een boek dat het midden houdt tussen een road novel, een psychologische roman en een soort detective.

Een merkwaardig verhaal over het meisje Wanda dat niet met haar vriendinnen naar een Waddeneiland op vakantie gaat, zoals ze het thuisfront wijsmaakt. Ondertussen rijdt ze als verstekeling mee in een busje naar Spanje. Ze blijkt mee te liften met een vader en twee zoons die ze ervan verdenkt betrokken te zijn bij een aanval op haar vader waarbij een schaakspel is geroofd. Haar vader is directeur van het Max Euwe museum. Wanda leren we kennen als een meisje dat buiten de groep viel maar haar bestemming vond in schaken, waar ze veel talent voor heeft. Op de schaakclub was ze iemand.

Die achtergrond is in aanleg interessant maar het probleem met dit boek is dat haar tocht naar Spanje vanaf het begin ongeloofwaardig is. Een meisje van 16 dat denkt een detective te zijn en in een Spaans-Nederlandse familie verzeild raakt. Ze valt als een blok voor de ene broer terwijl de ander de dader lijkt te zijn. De speurtocht naar het verdwenen schaakspel verloopt langdradig, met steeds weer nieuwe en nogal malle ontwikkelingen waarbij het moeilijk is de interesse te bewaren.

Een maf verhaal dat vanaf de eerste bladzijde scheefgroeit waardoor het hele boek uit balans slaat. Dat uiteindelijk blijkt dat Wanda haar rol als detective uit schuldgevoel jegens haar vader op zich heeft genomen, boeit dan al nauwelijks meer. Jammer, want net als bij haar vorige jeugdboek voel je dat er meer in had gezeten. Het spel is best aardig geschreven maar loopt stuk op het gebrek aan focus en het durven maken van keuzes. Een slimme en behulpzame redacteur had hier zinvol werk kunnen doen maar dat is blijkbaar onvoldoende gebeurd. De verandering van uitgever heeft Rienstra meer kwaad dan goed gedaan.

Tags : Andere landendetectiveFamiliejeugdboekLiefde en vriendschapmoederoudersRuzie en pestenschakenspanjeSpanning en avontuurSport en lichaamvader