Iep!: gelukkig hebben we het boek nog

Het leverde een behoorlijk loyaliteitsconflict op in de bioscoopzaal. Mocht ik eigenlijk wel genieten van Iep!? De makers hebben immers ruzie met de producenten die bijna een kwartier uit de film knipten waardoor de regisseur zich in haar artistieke vrijheid voelde aangetast. Daar valt wel wat voor te zeggen natuurlijk. Maar ja, de film is er wel en hij krijgt meer aandacht dan ooit. Vandaag zelfs met een grote foto op de Volkskrant met de briljante kop: ‘Kinderfilm veroorzaakt grotemensenruzie.’

Iep! is een mooie film geworden. Het boek van Joke van Leeuwen wordt gelukkig recht gedaan. De prachtige taal is gehandhaafd en de kracht van het verhaal blijft overeind.  Joke Tjalsma speelt een glansrol als Tine, de vrouw van vogelaar Warre (Huub Stapel) en de casting van de kleine Kenadie Jourdin Bromley als het vogelmeisje Viegeltje is een vondst. Je moet er niet aan denken dat Viegeltje een geanimeerd wezentje was, zoals aanvankelijk de bedoeling.

Toch blijf het knagen. Hoe zou de versie van regisseuse Rita Horst toch geworden zijn. Want alhoewel de film onderhoudend en geslaagd is, roept hij niet de poetische diepgang en ontroering op die wellicht mogelijk was geweest. De komisch-tragische scenes kregen voorrang.

Iep! blijft als boek onovertroffen. Joke van Leeuwen op haar best, dat blijkt bij herlezing van het boek dat door uitgeverij Querido opnieuw is uitgegeven. Wat is haar taal krachtig en zorgvuldig en wat zijn de tekeningen goed gebruikt in het verhaal. Iep! is een van de monumenten in de Nederlandse jeugdliteratuur en verdient het om nog heel lang en vaak gelezen te worden. Film of geen film.

——————————————-

Gelukkig ook nog goed jeugdboeken/film nieuws vandaag: De Gelukvinder van Edward van de Vendel en Anoush Elman wordt verfilmd. De rechter zijn verkocht aan Flinck Film. In de hoop dat er niet teveel uit geknipt wordt natuurlijk.

Plaatje: