Ook 2016 wordt het jaar van het boek

Een bijzonder goed nieuw jaar voor alle bezoekers van JaapLeest. In de hoop dat 2016 een bijzonder jeugdboekenjaar mag worden met prachtige literatuur en fijne prentenboeken, mooie bekroningen en veel goed nieuws. De voortekenen zijn goed, het is komend jaar immers het Jaar van het Boek. Een marketingvehikel om het boek aan te prijzen waar wat obligate tekstjes bij zijn geschreven: "Boeken verrijken ons leven. Ze brengen ontroering en plezier. Boeken spelen een grote rol bij het vormen van onze cultuur en identiteit. Boeken laten zien wie we zijn, als mens én als samenleving. Hoog tijd om het boek te vieren. Daarom is 2016 uitgeroepen tot Jaar van het Boek." Persoonlijk vier ik het boek al jaren, en vele mensen om mij heen eveneens. Maar onder het motto: baat het niet, dan schaadt het vast ook niet, sluit ik me van harte aan bij het Jaar van het Boek. Het is trouwens ook het Jaar van de Aap, het Jaar van de Peulvruchten en het is een schrikkeljaar en volgens de Paus zelfs een heilig jaar.

Hopelijk zet in 2016 de groei in de boekverkoop ook door. 2015 was een aanmerkelijk beter jaar dan 2014, met een verwachte groei van tussen 3,5 en 4 procent. Het herstel van de markt lijkt synchroon te lopen met het herstel van de crisis. De kinderboekenmarkt heeft er trouwens relatief het minst onder geleden.

Het nieuwe jaar begint traditiegetrouw al in januari met de Nationale Voorleesdagen waarin het prentenboek en voorlezen centraal staan. Prentenboek het van het jaar is We hebben er een geitje bij van Marjet Huiberts en Iris Deppe. Het evenement begint met het Nationale Voorleesontbijt op woensdag 27 januari en duurt tot en met zaterdag 26 februari.

De Kinderboekenweek loopt van woensdag 5 oktober tot en met zondag 16 oktober. De auteur van het Kinderboekenweekgeschenk is Dolf Verroen. Floor Rieder maakt het Prentenboek van de Kinderboekenweek. Opa's en oma's staan centraal  onder het motto: voor altijd jong! De Belgische Jeugdboekenweek vindt plaats van 5 t/m 20 maart en heeft als thema 'Weg van de stad'.

De middag van het kinderboek is dit jaar op zaterdag 2 april in het OBA in Amsterdam en gaat over taboes in kinderboeken.

Bij het prijzencircus ligt het zwaartepunt in april. Op 9 april de uitreiking van de Woutertje Pieterse Prijs door de nieuwe juryvoorzitter Wim Brandts. Op 20 april de Prijs van de Jonge Jury en de Gouden Lijst. Op 12 juni de prijzen van de Kinderjury. Op 22 juni de bekendmaking en uitreiking van de Zilveren Griffels, Penselen en Paletten. In de eerste week van oktober worden dan de winnaars van de Gouden varianten bekend gemaakt.

Over de Dioraphte Jongerenliteratuurprijs, die het afgelopen jaar was gekoppeld aan een Young Adults-week, kan ik nog geen concrete informatie vinden. Net als dat het definitieve besluit en de data over de Vlaamse Boekenleeuw nog ontbreken.

Plaatje: