
Querido
Het verhaal van de coverprent is te mooi om te laten liggen. Bart Moeyaert zag op Instagram werk van de Zuidkoreaanse kunstenaar Jang Myeong Uk, wist met hem in contact te komen en hem ondanks taalproblemen duidelijk te maken wat hij voor ogen had. Het resultaat zijn twee tekeningen die volgens Moeyaert precies uitstralen wat hij bedoelde. In een interview zegt hij daarover: ”Uk had het boek niet gelezen, maar begrijpt precies hoe jongeren kwaad kunnen zijn op de wereld en tegelijk kunnen zeggen: hou van mij!”
Het was alweer even geleden, een jeugdroman van Bart Moeyaert. De Melkweg uit 2011 was de laatste. De Vlaamse schrijver staat in België op eenzame hoogte waar het gaat om het vergaren van jeugdboekenprijzen. Zijn stijl is uitgesproken literair, hij is de meester van de suggestie en weglaten. Er gebeurt nooit al te veel maar tussen de regels door roept hij een wereld aan emoties en lading op. Dat geldt ook weer voor dit nieuw boek dat zich niet in één keer lezen laat vangen. Een roman over een moeizame moeder/dochter verhouding, waarvan de schuld bij niemand ligt. De obsessie van Bianca voor de soapster lijkt te suggereren dat ze beter uit de voeten kan met de schijnwereld dan met de echte wereld waarin ze lastig wordt gevallen door volwassenen.
Moeyaert kruipt in het hoofd van Bianca en beschrijft minitieus hoe de radertjes daar werken. Ze is stuurs, weerbarstig en volhardend en dat maakt de breukjes in haar facade interessant. Toch valt dit portret van een puber niet mee. Moeyaert is een groot stilist maar dat zit ook in de weg. Alles wat er staat lijkt een bedoeling te hebben en dat vermoeit meer dan dat het bekoort. Het blokkeert vooral de weg naar het hart. Bianca kwam voor mij niet tot leven, en de andere personages zijn figuranten in een decor. Waarbij je meteen denkt: misschien is dat wel Moeyaerts bedoeling, de suggestie van de bordkartonnen wereld van de soap.
Tegenwoordig heet iedereen Sorry fascineert wel maar komt moeilijk binnen en raakt niet echt. En dat kan niet de bedoeling zijn.
me liever over dat ene kleine gegeven.”