Een wandeling door impressionistisch Parijs met Georges en Jacques van Charlotte Dematons, Leopold/Kunstmuseum Den Haag, 6+

Al bijna 15 jaar maakt het Kunstmuseum Den Haag (tot een paar jaar geleden bekend als Gemeentemuseum) prentenboeken bij tentoonstellingen. Van al die illustraties kan inmiddels een aardige overzichtstentoonstelling worden opgetuigd.waard zijn. De illustraties over Coco Chanel of Dior van Annemarie van Haeringen naast de interpretaties het werk van Kandinsky door Daan Remmerts de Vries en Escher van Wouter van Reek, en nog heel veel meer.
Charlotte Dematons kan dan met werk uit twee prentenboeken delenemen. Eeder maakte ze Holland op z’n mooist over de Haagse School en nu is er een boek over het Franse impressionisme en dan met name in Parijs. ‘Van Monet tot Morisot’ heet de tentoonstelling in het Kunstmuseum waarbij ook o.a. Renoir, Degas, Manet, Bazille en Caillebotte voorbij komen. Als geboren en getogen Francaise weet Dematons wel raad met dit onderwerp.
Bijzonder aan dit boek is dat veel van de originele schilderijen te zien zien. Soms wel met een twist want natuurlijk verstopt Dematons er weer van alles in. Een klein geel ballonnetje (logisch voor de kenners van haar oeuvre), een luchtballon, de zwarte kat en een mannetje met pet komen op veel pagina’s terug. Het verhaal is opgehangen aan de gedesillusioneerde oudere schilder Georges die op een bankje bij de Seine zit. Hij mijmert over de schilders die hij kende en zijn vriendin Jeanne die in de oorlog is overgekomen. Een vriend neemt hem mee voor een wandeling door Parijs en dat geeft Dematons ruimte om allerlei schilderijen en delen van stadskaartjes te plaatsen.
Echt een kunstboek, door de keuze om de schilderijen zelf prominent te laten zijn. Achterin staan korte maar doeltreffende uitlegjes bij de kunst. (‘De mensen hebben geen gezichten omdat dit schilderij een voorstudie is’). De persoonlijke toets van Dematons zit hem in een doorlopende strook onderaan de pagina’s waarin het park is te zien waar Georges zit. En later volgen we hen tijdens de wandeling door de Franse hoofdstad. Het boek eindigt net buiten de stad met een schilderij van Monet en een heerlijke prent van Dematons, waarin het duo als twee vrolijke Douwe Dabberts met een kat op schoot aan de Seine zit. En dan is verhaal rond.