4+

Een AVI-boek kan wel degelijk literair zijn

Kristien Dieltiens Een beer van een reus Kinderboek
De Eenhoorn
Seppe van den Berghe
Waardering: 8.0

‘Het is het stil in het hol / van de beer. Broes hoort niets./ Hij slaapt / en droomt van zoet. / Moe slaapt ook. / Ze droomt van een beer, groot en sterk’. Zo begint Een reus van een beer van Kristien Dieltiens dat een ‘leesgroeiboek’ wordt genoemd. Het begint natuurlijk met AVI 1, korte zinnen met eenlettergrepige woorden en gaat door tot en met AVI 6 met een zin als: ‘De drie beren banen zich een weg door de braamstruiken’ en de kleuter wordt dan in staat geacht om woorden als begerig, afspraak en aanpak te begrijpen. Is dat handig, een leesgroeiboek, want moet je het dan steeds een tijdje weg leggen om het weer op te pakken als je aan het volgende niveau toe bent. Zit de verhaallijn dan nog in het hoofd?

Het zou jammer zijn als dat niet zo is want Dieltiens vertelt een pakkend en ontroerend verhaal over een kleine beer die aan de aandacht van zijn moeder ontsnapt, door mensen wordt gevangen en in een schuur met andere dieren terecht komt. Het meisje is overigens heel lief voor hem, en valt naast hem in slaap, de andere dieren weten nie zo goed wat ze met hun nieuwe vriendje aan moeten. Ondertussen is mama Beer met een aantal andere dieren een zoektocht begonnen, ze is eerder haar echtgenoot ook al kwijt geraakt.

Het boek is goed en secuur geschreven, dat is nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Er zit vaart, ritme en humor in en vooral ook de nodige diepgang. Dieltiens maakt van de kleine beer een wat naïef wezen dat grote vragen stelt over vertrouwen, angst en veiligheid. Zijn dieren veilig bij mensen en moeten ze ook voor elkaar op hun hoede zijn? Dat wordt geestig en speels aangeduid bijvoorbeeld waar het varken zijn angst voor de term spek in de groep gooit. Hij heeft geleerd daar bang voor te zijn maar geen van de dieren weet wat het betekent. Ondertussen moet de uil beloven zich niet te vergrijpen aan een muisje (‘zoveel lekkers op pootjes’) want dat zou de gezamenlijke zoektocht maar verstoren. Dieltiens trakteert de lezertjes op mooie en soms dubbelzinnige zinnen. Het varken dat zegt kippenvel te hebben, wat volgens de kip helemaal niet kan. En alle dieren zijn bang voor het ‘monster’, waarvan niemand precies weet wat het is: ‘Het woord hangt in de stal als een donkere wolk.’

Dieltiens is een moeilijk te vatten schrijfster. Ze won de Woutertje Pieterse Prijs voor het schitterende Kelderkind maar levert ook boeken af waar de mondhoeken niet van gaan krullen. Een reus van een beer doet dat wel en kan met een plusje worden aangemerkt in haar oeuvre. Ze laat zien dat een AVI-boek wel degelijk literatair geschreven kan worden.

Een reus van een beer

Kristien Dieltiens

Illustrator: