10+

Games zijn een dankbaar onderwerp

Superhelden.nl van Marcel van Driel kent veel overeenkomsten met de bestseller Erebos van Ursula Poznanski. Ook een boek waarin het echte leven en virtuele games in elkaar overlopen. Gaming komt steeds vaker voor in jeugdboeken en vooral de wankele grens tussen beide werelden is een dankbaar thema. De fantasiewereld van het gamen leent zich bij uitstek voor fantasievolle avonturen.

Het spel Superhelden.nl zelf speelt een ondergeschikte rol. Al direct aan het begin van het boek verschijnen personen die achter het spel zitten in het leven van Iris. Haar broer Justin is al een tijdje spoorloos en hij wordt als lokkertje gebruikt. Ze wordt een spannende race tegen de klok in getrokken die zich in Utrecht afspeelt en vervolgens komt ze, na een cruise met haar moeder, letterlijk in een nieuwe wereld (Pala) terecht die zich onder de grond afspeelt. Een zekere Mr. Oz heeft de leiding en wil de wereld veranderen, niet de kleinste missie. Iris is, net als veel van haar spelgenoten, wantrouwend maar kan niet anders dan volharden.

Superhelden.nl leest lekker weg en is prima geschreven in een vloeiende stijl die in het populairder genre vaak ondergeschikt is. Van Driel kan schrijven en timmert vakkundig een spannend verhaal in elkaar met als sterk punt de karaktertrekken waar de kinderen op geselecteerd worden. Iris is uitverkoren vanwege haar fotografische geheugen. . Sommige zijstapjes zijn wat geforceerd, zoals de zelfmoord van de vader van Iris die als dramatische lijn op onlogische momenten naar boven komt ploppen. De eerste helft van het boek, vooral het gedeelte in Utrecht, is dik in orde, daarna zakt het wat in. Vooral de plot is teleurstellend omdat er nauwelijks een ontknoping is. Van Driel lijkt van plan een vervolg te schrijven.

Van Driel is een voorbeeld van een schrijver die zijn boeken uitstekend interactief en multimediaal weet te vertalen, zonder dat het alleen een marketingtruc is. Kinderen mochten stemmen op de mooiste cover en kunnen filmpjes bekijken en het spel spelen op de site, die natuurlijk Superhelden.nl heet.

Superhelden.nl

Marcel van Driel

Tags : dystopieFantasiejeugdboekLiefde en vriendschapSpanning en avontuur